Dagje lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jessica Eekels - WaarBenJij.nu Dagje lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jessica Eekels - WaarBenJij.nu

Dagje lissabon

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

16 Juli 2012 | Portugal, Lissabon

Vandaag een dagje Lissabon gepland. In eerste instantie wilden we met een excursiereis gaan, maar ik dacht waarom niet met de openbare bus. Is veel goedkoper en meer vrijheid. Ik had zaterdag al de kaartjes gekocht voor de bus.

Om 5.30 uur stonden we op want we moesten de bus van 6.45 uur hebben. Het is iets van 25 minuten lopen dus liepen we om 6.10 uur aan.

De bus kwam op tijd We hadden gereserveerde plaatsen. Tijdens de reis was er wat op de tv en konden we wat eten of drinken bestellen.

Het landschap was wel anders. Veel dor gras, heuvels, bomen en ooienvaars en verder veel koeien en schapen.

Om 9.45 uur kwamen we in Lissabon sete rios busstation.
Toen was het zoeken. Welk kaartje moesten we hebben. Na wat rondvragen kreeg ik een pas waar we de hele dag op rond konden reizen voor 5,50. Perfect.

We namen de metro naar Baixa chiado. Dit op aanraden van een vriend, want daarvandaan zouden we een tram kunnen nemen naar Belem.

Echter konden we geen tramlijn vinden, dus zijn we de stad ingelopen.
We zagen een mooie triompf boog, en vervolgens een schitterend plein. Praca comercio met mooie gebouwen. Het plein lag aan het water vanwaar je het christusbeeld kon zien liggen en de bekende hangbrug. Net san francisco.

Toen we de tramlijn zagen, besloten we die naar Belem te nemen. Een wijk buiten de stad. We zagen de buitenkant van het paleis van Belem met wat wachtten voor de deur, verder een prachtig klooster, mooie huizen, een monument van de ontdekkingen, museum de marinha en de belem toren.
We hebben toch een tijd hier rondgelopen.

Daarna namen we de tram naar praca da figueira. Hier weer mooie gebouwen. Wel veel bedelaars. We hebben door leuke straten gelopen, kerk van sao domingos gezien, plein van restauradores en daar hebben we zo n tram genomen die hoog de heuvel op ging. Naar bairro alto. Hier hadden we een schitterend uitzicht op de stad.

Vervolgens zijn we weer naar beneden gewandeld. Wederom een aantal mooie gebouwen gezien en een mooi uitzicht op de stijle heuvels en smalle straatjes van Lissabon

We kwamen weer uit bij de metro van Baixa chiado. Ineens kwam er een processie aanlopen, een hele boel mensen van de kerk, mensen met vlaggen en soort van militairen met een beeld. Leuk om te zien, maar wat er precies gaande was, geen idee.

Het was inmiddels nog steeds bloedheet, ruim 39 C schat ik, vol in de zon. We besloten in de shoppingmall even wat te eten en te drinken. Hebben snel een maaltijd bij de Mc dondalds genomen want dan waren we tenminste snel klaar, want we hadden nog maar 2 uurtjes voor de bus weer terug zou vertrekken.

Nadat we wat gegeten hadden besloten de de lift te nemen naar Baiiro Alto. Het bleek dat de entree hiervan ook in onze kaart zat inbegrepen, alleen het laatste stukje,als je wou, moest je nog 1,50 extra betalen. Dat hebben we gedaan zodat we nog wat mooie foto's bovenop konden maken.

Echt schitterend allemaal. Daarna hadden we nog maar kort de tijd, we moesten nog terug naar het metro station lopen en de metro terug nemen. Het was ontzettend druk. De rijen stonden dik op het perron dus dat was proppen geblazen.

Niet normaal meer. Bij ons station konden we er gelukkig wel uit. Door de hitte hadden we ontzettende dorst, dus wij wat drank ingeslagen. Daarna zag ik nog een mooie handdoek van Portugal liggen. Die nog even gekocht.
Vervolgens bleek dat we het busstation niet direct konden vinden. Echt dom aangegeven. In het busstation was het druk en ook niets bijzonders te drinken te krijgen. Wij weer naar buiten voor een fles water.

De bus kwam op tijd. Maar wat een dorst zeg, de fles inmiddels leeg. Heb bij de hostess nog eens 2 blikjes en een fles water gekocht =D Wel fijn dat ze die service nog hadden.

De reis verliep voorspoedig. om 18.30 uur hadden we de bus terug genomen en om 21.30 uur waren we in Albufeira. Een heerlijke dag gehad!